Het opstellen van een commercieel plan is een cruciale stap voor bedrijven die succesvol willen opereren en groeien, vooral in een wereld die voortdurend in beweging is. Of je nu een startup bent die zich klaarmaakt om de markt te betreden, of een gevestigd bedrijf dat zijn strategie wil vernieuwen, een goed doordacht commercieel plan voor 2025 kan het verschil maken. In deze blog hebben wij enkele essentiële tips op een rijtje gezet, die je kunnen helpen om een toekomstbestendig plan te ontwikkelen. Duik in de tips en zorg ervoor dat jouw bedrijf optimaal gepositioneerd is voor succes in 2025.
Focus
De meest belangrijke. Durf te kiezen. Een duidelijke focus levert uiteindelijk meer op.
Van buiten naar binnen
Het gaat om je klant. Om wat hij of zij wil en nodig heeft. Dat is het vertrekpunt. Besteed veel tijd aan het in kaart brengen van je ideale klant.
Marketing, Sales en Service
Betrek mensen uit de hele commerciële organisatie. Durf kritisch te zijn naar elkaar. Daar wordt het beter van.
Denk in proposities
Veel producten zelf zijn niet onderscheidend. Als je er services en jullie ‘manier van werken/doen’ aan toevoegt wel. Denk dus in een totaal-oplossing. Met zaken waar jouw ideale klant blij van wordt en voor wil betalen.
Durf te geven
Help je klant met kopen. Durf informatie en hulp te geven. Zonder daar direct wat voor te willen hebben. Die hulp betaalt zich uit. Je bent een van de eersten, hebt contact gelegd en vertrouwen gewonnen. Dat vergroot de kans dat je zijn probleem mag oplossen.
Creëer betrokkenheid
Zorg dat mensen uit verschillende afdelingen van de organisatie betrokken worden, zo ook van de werkvloer en klantenservice. Dit helpt om het plan beter te maken en zorgt voor meer betrokkenheid.
Terugblikken en reflecteren
Kijk met de organisatie terug op 2023 en 2024. Wat ging er goed? Wat heb je geleerd?
Benieuwd hoe HubSpot ervoor heeft gezorgd minder leads weg te laten lekken bij onze klant Winford?
Lees hier meer over in de klantcase