In het dierenrijk heeft zo ongeveer alles wel een functie. Ook de strepen van de zebra. Enig idee waarom ze die hebben? Die strepen heeft de natuur ze gegeven, om aanvallers zoals leeuwen af te leiden. Een leeuw wordt letterlijk tureluurs van een kudde zebra’s bij elkaar en dat vergroot de veiligheid van één zebra enorm.
Grote kans dat de McDonalds euforie van de leeuw uitloopt op niks. Hij ging voor de prooi en kwam met lege handen thuis.
Dat euforische gevoel hebben marketeers, sales professionals en ondernemers ook. We noemen het passie en enthousiasme. In elke markt zien ze wel kansen en altijd gaan ze ervoor! Trek de vergelijking met de zebra’s en je weet genoeg. De prooi is opgegaan in de massa en niet meer te identificeren.
Gelukkig zijn marketeers, sales professionals en ondernemers fanatiek genoeg om niet met lege handen thuis te komen. Ze vangen altijd wel wat. Maar of er met dezelfde tijd, energie en investering méér uit te halen valt, lijkt aannemelijk.
Hoe? Een van de oplossingen is een goed commercieel plan. Rode draad daarin: focus.
It's a jungle out there! Eerst bepaal je het doelwit. Met toewijding leg je je toe op je ideale klant, waarbij je ze tot op het bot ontleed. Je weet hoe die zich beweegt én hoe je met scherp schiet. Met scherpte formuleer je de doelen, die je klein maakt naar behapbare acties op week- en maandbasis. Dat is waar een commercieel plan bij helpt. Daarna is het een kwestie van gewoon doen. Meer weten over een goed commercieel plan? Bekijk dan even deze pagina!